maandag 26 december 2011

The night Alexander Onassis died




Het was de nacht van 22 januari 1973.
We vlogen met een B 747 van Beirut naar Amsterdam met een tussenstop in Athene.
De co-piloot nodigde me uit om de landing die hij zou maken op Athene Airport, mee te maken in de cockpit.
Toen ik de cockpit binnenkwam werd ik gebriefed, hoe ik mij moest gedragen, etc.
Ja, ik wist het al van de vorige keren: wat er ook gebeurde, ik zou geen kik geven.
Alles verliep prima en we vlogen al boven de landingsbaan, klaar voor touchdown, toen ineens vol gas werd gegeven en we weer de lucht ingingen.
Door de cockpitramen zagen we links, rechts en voor ons bliksemschichten, en de landingslichten van het vliegtuig beschenen de cumuluswolken waar we nu dwars doorheen vlogen, met als gevolg dat het vliegtuig flink door elkaar werd geschud.
De captain vroeg aan de co-piloot of hij zich er bewust van was dat er in de buurt hoge bergen waren ?  Ja, daar was hij zich bewust van.
Na een paar minuten vloog de cockpitdeur open en stormde de purser binnen. Hij riep dat alle passagiers in paniek waren en of de captain hem kon vertellen wat hij om moest roepen?
De captain die een Engelsman was zei zonder zich om te draaien : "Get out of here, when I have the time I will inform the passengers".
De purser droop weer af en we vlogen nog een half uur door spectaculaire wolkenformaties. Na twintig minuten legde de captain via de PAS aan de passagiers uit dat een onverwachte sterke staartwind het noodzakelijk had gemaakt een doorstart te maken.  We landden daarna veilig op het Atheense vliegveld.

De volgende avond, toen ik thuis de krant opensloeg, las ik dat die bewuste nacht de zoon van Aristoteles Onassis, Alexander, in slecht weer met zijn vliegtuigje was neergestort op het vliegveld van Athene.

Dit verhaal is eerder gepubliceerd in het boek `Luchtvaartverhalen´ , samengesteld door Aart van Wijk

Geen opmerkingen: