dinsdag 27 december 2011

Het einde der tijden is nabij !




Het was rustig aan boord van de DC8-63 en de purser met de grote zwarte snor kwam naar achteren om even een praatje met me te komen maken. Na de gebruikelijke oppervlakkigheden over ons beroep te hebben uitgewisseld, vroeg hij me of ik in God geloofde ?  Ik geloofde eigenlijk helemaal niks en sinds ik vloog en overal ter wereld verschillende culturen en geloven had leren kennen, was ik alleen maar in mijn idee gesterkt dat religie zeer plaats gebonden was. Zo geloofden mensen in God, Adonai, Allah, Boeddha, Vishnu, Tao, Mao, Marx , Manitou, Mormon en Mammon, om maar een paar van de geloven op te noemen, al naar gelang op welke plek ze op deze aarde geboren waren. Verder was ik me bewust van het feit dat het onverstandig zou zijn om over religie te praten, want voor je het wist sprak je met iemand die in Lou de Palingboer was, of een goeroe in India had, of geloofde dat alles "begeesterd" was, dus probeerde ik me, zo veel als mogelijk was, diplomatiek op te stellen door te zeggen dat ik het niet wist, maar dat er zeker wel "iets" zou zijn. De purser liet zich echter niet zo gemakkelijk afschepen. Wist ik wel dat het einde der tijden nabij was, dat Jezus terug zou komen op aarde en dat alleen Jehovah's Getuigen voor eeuwig met hem in een nieuw paradijs voort zouden leven ? Aha, nu kwam de aap uit de mouw : hij wilde mij bekeren!
Hij had een boekje bij zich en de recentste Wachttoren, die hij me graag zou willen meegeven. Het leek me het beste om ze "dankbaar" te aanvaarden en hem te beloven alles zorgvuldig door te lezen!  Wat ik nog gedaan heb ook.
Als samenvatting kon ik het volgende opmaken: ze hebben voor het gemak de bijbel herschreven en de voor hen onwelgevallige dingen eruit gelaten. Ze geloven niet in de evolutie maar in, wat tegenwoordig, "intelligent design" heet. Zo beweren ze dat we niet toevallig op deze aarde met zijn planeten, juist om deze zon draaien, in dit sterrenstelsel ! De aarde zal voor eeuwig blijven bestaan en altijd bewoond blijven, want Jehovah heeft de aarde zodanig in de ruimte gepositioneerd dat we  beschermd blijven tegen ontploffende en botsende sterren, bovendien hebben we vanuit ons exclusieve plekje ook nog het beste uitzicht op de rest van het universum ! Ergens in het boekje kwam nog een Fries aan het woord die zeker wist dat de aarde plat was ! Voor alle bewijzen die het tegendeel bewezen had hij wel een fantastische verklaring bij de hand.

Ik heb me niet bekeerd, ondanks het feit dat ik het er mee eens ben dat het einde der tijden eenmaal komt (alleen niet in de nabije toekomst, maar wat is tijd)  nl. als onze zon verandert in een rode reus en het zo heet op aarde wordt dat al het leven, zoals we dat nu kennen, onmogelijk wordt.

De purser heb ik nooit meer gezien, zodat me een discussie bespaard is gebleven.

Dit verhaal is eerder gepubliceerd in het boek "Luchtvaartverhalen", samengesteld door Aart van Wijk.











Geen opmerkingen: