zaterdag 24 december 2011

Lucratieve handel




Het zweet parelde op het gezicht van de AP, zijn handen trilden en hij zag lijkbleek.
We waren net opgestegen vanuit Brazzaville om naar Johannesburg te vliegen en omdat het nog zo vroeg in de ochtend was, kon ik me niet voorstellen dat hij last zou hebben van de warmte ! Ik maakte een opmerking tegen de hofmeester KV, die samen met hem drie maanden gestationeerd stond in Brazzaville, of hij wist of de AP de avond tevoren misschien te diep in het glaasje had gekeken ?
"Nee, nee," stelde hij me gerust, "ik heb hem echter net wel een dubbele wodka laten drinken omdat ie helemaal op is van de zenuwen, maar het is iets anders...! "
"Nou wat dan...?"
Wat bleek ? De AP had drie koffers bij zich ! Omdat we maar drie uur in JNB zouden verblijven was dat natuurlijk wel vreemd, dus zag hij eruit of hij net een hartinfarct had gehad uit angst dat de douane die koffers zou willen controleren na onze aankomst op het vliegveld !
"Wat zit er dan in die koffers ? " vroeg ik nieuwsgierig.
De hofmeester keek even snel om zich heen of er iemand meeluisterde en fluisterde toen achter zijn hand :"Diamanten! Van het geld wat hij met deze smokkel verdient bouwt hij steeds grotere huizen in Nederland !"
Tja, nu snapte ik het wel dat de AP als een trillend espenblaadje de koffie stond te serveren.
In JNB aangekomen stonden we allemaal braaf naar de drie koffers te kijken, die door de bagage-afhandeling op de balie waren gezet.
Of we nog iets hadden aan te geven, vroeg de douane? De captain ontkende dat. Hij zei dat onze kleren er in zaten, zodat we niet in ons uniform boodschappen hoefden te doen. We werden, tot ons aller opluchting, doorgewuifd. Pffffffff...!!
Op de terugweg zaten die koffers ook weer vol, nu met vlees en groenten ( w.o. veel champignons) voor restaurants in Brazza.
Het scheen dat deze bedrijvigheid van de ene gestationeerde bemanning op de volgende werd overgedragen. De winstmarge was ondertussen van 10, 20, 40, naar 100% opgeschroefd !
Eenmaal veilig door de douane in Brazza werd, voor de tweede keer die dag, opgelucht adem gehaald. Dat moest gevierd worden met champagne en kaviaar, taxfree geleverd door de Amerikaanse vertegenwoordiger van de UN ter plaatse.

Een paar maanden later hoorde ik dat een hofmeester KV, die daarna in Brazzaville was gestationeerd, op staande voet was ontslagen omdat hij vanaf SPL kratten Schotse whisky had proberen te smokkelen.
Maar over die diamanten ? Nooit meer iets van gehoord !


Dit verhaal werd eerder gepubliceerd in het boek "Luchtvaartverhalen", samengesteld door Aart van Wijk.









Geen opmerkingen: