dinsdag 20 november 2007

De sprookjes van Dr. Grimm


Lieve meisjes, sprak Dr. Grimm , jullie zijn waarschijnlijk allemaal hele brave verloofdes en vriendinnnen van, maar geloof mij maar : jullie gaan allemaal voor de bijl !
Deze dokter van de medische dienst had ons in min of meer ontklede staat gekeurd en goedbevonden, dus hij kon het weten !
Hij kwam ons, aan het eind van onze cursus, voorlichten over allerlei enge ziektes die je kon oplopen in den vreemde: malaria, bilharzia, gele koorts, cholera, hepatitis A,B en C en.... geslachtsziekten. Hij vond, dat we allemaal voorbehoedsmiddelen bij ons moesten hebben en/of 'de pil' innemen. De meesten gebruikten die al, maar bij de meer religieuzen onder ons was er een fel protest. Wat dacht hij wel ! Dat wij vrouwen van losse zeden waren ? Maar hij verblikte of verbloosde niet want hij had al vele stewardessen voor een abortus naar Genève of naar Londen moeten sturen, zei hij, dus hield hij voet bij stuk.
Hij begreep, dat er een meer overtuigend verhaal moest komen om ons ervan te overtuigen, dat je 'voor de bijl zou kunnen gaan'. Zo schilderde hij een beeld van: tropen, volle maan, wuivende palmen, een strand met een zacht-ruisende branding en een hele aantrekkelijke man, die je in zijn armen zou nemen. OK, het was je eigen man niet, maar misschien daarom des te
spannender. Ik kon me wel voorstellen, dat ik daar niet immuun voor zou zijn. Maar wat wist ik nu helemaal want ik had geen enkele ervaringen buiten mijn vriend om.

Wat wel duidelijk was, was dat ons leven radicaal zou veranderen. Ten goede of ten kwade, dat was voor ons om te bepalen.
illustratie uit "LIFE ALOFT" van Astrid van Verschuer.

Geen opmerkingen: