vrijdag 23 november 2007

Coffee, tea or me ?

De cursus hadden we met succes doorlopen, nu was het tijd om alles wat we geleerd hadden in de praktijk te gaan brengen.
Precies in die tijd was er een Amerikaanse bestseller op de markt verschenen, die de avonturen beschrijft van twee vriendinnen, die als stewardess bij een grote Amerikaanse airline waren gaan werken met het doel om een man te 'vangen'. Natuurlijk las ik dat boek, maar dat dat de reden was waarom vrouwen gingen vliegen was voor mij nieuw. Maar dat was eigenlijk wel logisch want op onze cursus had iedereen al een vriend of verloofde , dus was dat niet onze motivatie geweest om deze baan te ambiëren. Toch begrepen we al snel, dat er mannen waren die stewardessen wel aantrekkelijk vonden, niet om mee te trouwen maar om een leuk avontuurtje mee te hebben. Zo kreeg ik vaak visitekaartjes van Onassis-achtige types, die me uitnodigden hen te bellen als ik in hun stad arriveerde. Maar ik was van het romantische slag en kon me niet voorstellen, dat ik voor een glas champagne, een toastje kaviaar en misschien wel een bontjas of diamanten sieraad mezelf zou verkopen.

Mijn eerste vlucht ging naar Milaan Linate met een Lockheed Electra, een' propjet' zoals zo'n type vliegtuig heette. Ik ging mee als extra stewardess en mocht tijdens het laatste halfuur in de cockpit zitten. Dat was een schitterende ervaring. Het was prachtig helder weer en we vlogen laag over de met sneeuw bedekte Alpen. Ik maakte me zorgen, omdat het er optisch uitzag alsof we tegen de toppen van die bergen zouden aan vliegen. De BWK stelde me gerust : het leek misschien wel zo, maar dat was gezichtsbedrog. In Milaan hadden we een paar uur de tijd op de grond voordat we terug naar Schiphol zouden vliegen. Daar werd gebruik van gemaakt om uitgebreid te gaan lunchen. Het is, dat er geen wijn bij geserveerd werd, maar verder was het een luxe aangelegenheid. Wat een verschil met mijn vorige baan ! Iedereen was aardig en ontspannen en vol aandacht voor een aankomende collega zoals ik.

Vol optimisme begon ik de volgende dag aan mijn nieuwe baan.

Geen opmerkingen: