vrijdag 9 maart 2012

Sakura, Sakura

Vandaag las ik in de iFly-magazine van de KLM:  "Tokio ontluikt". Ze bevelen een reis naar Tokio aan omdat, om deze tijd van het jaar, de kersenbomen in het Ueno Park in bloei staan.


Sinds mijn drie maanden durende stationering in Japan, in 1969/70, bleef Tokio mijn favoriete bestemming. Het lied "Sakura, Sakura" http://www.youtube.com/watch?v=fnULEwn3njQ&feature=related ( sakura betekent kersenbloesem) was toen één van de eerste Japanse melodieën die ik leerde kennen. Het zou echter nog jaren duren voordat ik eindelijk de beroemde bloesems zelf  zou aanschouwen.


In het Ueno Park liepen we, samen met miljoenen Japanners, onder de bloesems door. Overal op de grond onder de bomen waren zeiltjes uitgespreid die bezet werden gehouden door mannen, want 's avonds kwam de familie om samen, onder het licht van lampionnen, te picknicken. Het systeem werkt kennelijk net zo als bij de handdoeken die Duitsers, voor dag en dauw, op de beste zonnebedden op het strand of bij het zwembad leggen, als bewijs van een niet-terug-te-draaien-reservering ! De mannen waren al aardig aangeschoten van de meegebrachte saké en nodigden ons uit om bij hen te komen zitten en wat met ze mee te eten en drinken.
Dat was een leuke ervaring, al was een conversatie niet mogelijk vanwege de taalbarrière.

Het is een typisch Japans festival, maar ik begrijp uit het iFly Magazine dat het nu een echte toeristische attractie is geworden, waar je een tafel ( toeristen gaan waarschijnlijk niet in kleermakerszit op een zeiltje zitten) onder de bomen kunt reserveren. Alles draait nu om commercie, helaas. Gelukkig is de huidige generatie daar aan gewend.

Ik ben blij, dat ik het gezien heb zoals het er in 1989 uitzag.
Het was perfect !

2 opmerkingen:

Linsey zei

Wat is het toch leuk om door jouw ogen terug te kijken op hoe het leven als stewardess er vroeger uit heeft gezien!

Fantastische blog!

Anoniem zei

Hallo,

Even inbreken op je fantastische blog, wat ik met veel plezier heb gelezen.
Het gaat om het volgende.
Over een paar dagen wil ik een Facebook pagina openen over de KLM.
De bedoeling is dat mensen die ooit voor de KLM hebben gewerkt of er nog werken, foto’s gaan sturen, zodat er op den duur een mooi overzicht zal ontstaan met gebruik van privé foto’s.

Om al vast een begin te hebben ben ik nu bezig een aantal albums te maken. Ik heb een paar foto’s uit de tijd, dat ik zelf vloog bij de KLM en ik heb toestemming van de site ‘KLM Historie om foto’s te gebruiken voor de pagina.

Mijn vraag is, of ik gebruik mag maken van een aantal foto’s die op jouw blog staan. Uiteraard met vermelding van herkomst!
Misschien zou je me eens kunnen mailen? Het nog spieksplinter nieuwe adres is KLMpagina@mail.com

Hartelijks,
Pia Eskes